نوشته شده توسط : navak pendar

لوله مانیسمان رده ۲۰ نیز در موارد زیر کاربرد دارد:

صنایع ساختمانی: ساخت خانه‌های ضد زلزله، لوله‌کشی گاز توکار

صنایع کشتی‌سازی: نفت‌کش‌ها و کشتی‌های حمل مواد شیمیایی

صنایع هیدرولیک: ساخت جک‌های سبک

صنایع پتروشیمی: انتقال نفت و گاز جهت فرآوری

مشخصات فنی لوله مانیسمان رده 20

لوله مانیسمان رده 20 حاصل ذوب کردن شمش فولاد است. فولاد ذوب شده توسط دستگاهی به نام النگاتور به شکل گرد در می‌آید. در مرحله بعد لوله با یک سنبه سوراخ شده و به شکل لوله مانیسمان در می‌آید. مشخص است که شلیک سمبه موجب می‌شود لوله ساختمان یکپارچه و بدون درز به خود بگیرد.

 

نام‌گذاری لوله‌های مانیسمان بر اساس شماره‌ای است که در زمان ساخت و طبق استاندارد ANSI انجام می‌شود. عدد Sch که به آن اسکجول گفته می‌شود کدی است که بر اساس آن قطر خارجی و ضخامت لوله مشخص می‌شود. لوله رده 20 مانیسمان نیز یک نوع کدبندی است که بر اساس آن لوله‌ها با قطر داخلی و بیرونی متفاوت تولید می‌شود. جدول مشخصات فنی لوله رده 20 مانیسمان به شرح زیر است.

لوله مانیسمان رده 20 یکی از پرکاربردترین لوله ‌ها در صنایع گوناگون است و برای تولید کمپرسور، تاسیسات ساختمانی و .. به کار گرفته می شود. این لوله که با نام لوله بدون درز سبک (Seamless Pipe) هم شناخته می شود، یکی از پایین ترین رده ها را بین رده های گوناگون لوله مانیسمان دارد. شایان ذکر است که منظور از رده لوله، همان عددی است که با SCH نشان داده می ‌شود و اصطلاحی است که برای ضخامت لوله ها کاربرد دارد.

 

لوله مانیسمان رده 20 چگونه ساخته می شود؟

جالب است بدانید که اختراع لوله مانیسمان به قرن ۱۹ میلادی بر می گردد و نام این لوله در واقع از اسم مهندس سازنده اش اقتباس شده است. همان طور که در ابتدا گفتیم نام دیگر لوله مانیسمان، لوله بدون درز است زیرا این نوع لوله ها بدون هیچ درزی ساخته می شوند و به همین دلیل در مقایسه با دیگر لوله ها اهمیت بالاتری دارند. به طور مثال در ساختمان سازی از لوله بدون درز فولادی رده 20  استفاده می کنند چون این لوله ها هنگام بروز حوادثی مثل زلزله یا نشست مقاومت بالایی دارند و آسیب کمی می بینند.

این نوع لوله ‌ها به دو روش بدون درز و جوشی تولید می ‌شوند و به دلیل عدم وجود درز در لوله، احتمال ترک خوردن آنها کمتر از لوله‌ های درزدار است و استحکام زیادی در برابر ضربه و فشار دارند. برای ساخت لوله مانیسمان رده 20، شمش فلز را حرارت می دهند و با استفاده از قالب هایی خاص آن ها را به شکل مورد نظر در می آورند. برای این که لوله ها به اندازه دقیقی برسند، تحت کشش قرار می گیرند و این رده از لوله های مانیسمان، با طول 6 متر و اندازه های ۱.۲ الی ۱۲۰ اینچ تولید می شوند. وزن هر لوله نیز متناسب با ضخامتی که دارد تعیین می شود و معمولا در بازه 8 الی 1598 کیلوگرم قرار می گیرد.

بدیهی است که ضخامت لوله مانیسمان رده 20 بیشتر از رده ۱۰ باشد و در موقعیت هایی که به مقاومت و استحکام بالا نیاز است، مورد استفاده قرار بگیرد. البته از آن جایی که لوله بدون درز رده ۲۰ وزن و ضخامت کمتری نسبت به رده ۴۰ دارد، کاربرد رده 20 کمتر از دیگری است زیرا فشار کمتری را می تواند تحمل کند.

در ادامه به بررسی بیشتر مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد لوله مانیسمان رده 20 خواهیم پرداخت.

لوله مانیسمان رده 40  و نحوه تولید آن!

در جهان امروز گونه  دیگری از لوله ها در میان مشتریان رواج پیدا کرده و به خاطر نحوه ساخت خاص محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این لوله ها مانیسمان نامیده دارند، که مانیسمان نام مخترع آلمانی آن انیز هست. در بین مردم این لوله ها به علت فرایند تولیدشان به لوله های بدون درز نیز معروف اند. چون که در که در فرآیند تولید آن ها برعکس دیگر لوله ها که دارای درز و عملیات جوشکاری نیز هستند، این لوله ها فاقد درز و عملیات جوشکاری هستند، همین امر باعت به داشتن یک تعداد خوبی های منحصر به فرد آن ها نیز شده است. لوله ها مانیسمان معمولا از فولاد تولید می شوند و به خاطر نداشتن درز و جوشکاری از مقاومت بسیار بیشتری نسبت به سایر لوله ها برخوردار هستند.

 

لوله‌های مانیسمان که با نام لوله‌های بدون درز هم شناخته می‌شوند، از سری لوله‌های فولادی هستند که در صنایع مختلف، به دلیل مقاومت و استحکام بالا بسیار پُرکاربرد هستند. این لوله‌ها بر حسب ضخامت، به رده‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و یکی از این رده‌ها، لوله‌ مانیسمان رده 40 می‌باشد. در این مقاله در مورد لوله‌ی مانیسمان رده 40 و کاربرد آن در صنایع مختلف، توضیحاتی خواهیم داد.

رده‌بندی، اصطلاحی است که در بازار آهن، راجع به ضخامت انواع لوله به کار می‌برند. این مقیاس، همان مقدار اسکجول لوله است که با واژه‌ی لاتین SCH به همراه یک عدد یا یک واژه، نشان داده می‌شود و گاهی از آن به عنوان شاخص استاندارد ضخامت لوله، نام می‌برند.

با استفاده از این روش جدید نامگذاری، انتخاب لوله‌ی مناسب برای عملکردهای متفاوت، آسان‌تر می‌شود.

ضخامت دیواره‌ها در لوله‌های یک‌ رده، یکسان نیست. انواع رده‌ها شامل  5، 10، 20، 40، 60، 80، 100، 120 و 160 می‌شود که از بین همه‌ی این رد‌ه‌ها، لوله‌ی رده 40 پُرکاربرد است.

نکته‌ی دیگر راجع به رده‌بندی لوله‌ی مانیسمان این است که هر چقدر عدد رده بالاتر باشد، لوله سنگین‌تر است و بنا بر این، رده‌ی لوله مستقیماً روی قیمت لوله‌ی مانیسمان اثر دارد.

 

رده بندی لوله مانیسمان

برای رده‌بندی لوله‌های مانیسمان از 3 روش می‌توان استفاده کرد:

یکی از این روش‌ها به کمک ضخامت لوله و مطابق استاندارد  API 5L و یا ANSI B36 انجام می‌گیرد.

یکی دیگر از روش‌ها بر اساس روش وزنی است که خود، به سه دسته‌ی استاندارد (STD) و سنگین (XS) و فوق سنگین (XXS) تقسیم می‌شود.

روش دیگر، بر حسب استاندارد ANSI می‌باشد.

لوله‌ی مانیسمان رده 40، یکی از لوله‌های پُرکاربرد است که در صنایع مختلف، مانند خطوط انتقال آب و گاز پُرفشار و ساختمان‌های آسمان‌خراش (بُرج‌ها)، کاربردهای گسترده‌ای دارد.

 

ویژگی و لوله مانیسمان رده 80

مهم‌ترین کاربرد و ویژگی‌های لوله‌ مانیسمان رده 80 عبارتند از:

این لوله‌، استحکام و مقاومت بیشتری دارد؛ چرا که قطر و ضخامت و در نهایت وزن آن بالاتر است.

با وجود این که لوله‌ی مانیسمان رده‌ 80 و رده 40 شباهت زیادی به هم دارند، اما در پروژه‌هایی که فشار و دمای بالا وجود دارد، استفاده از لوله‌ی رده 80 مناسب‌تر است. (مثل پروژه‌های پتروشیمی، نفت و گاز)

برای پروژه‌هایی که در فضای آزاد یا روباز انجام می‌شوند، از لوله‌ی رده 80 استفاده می‌شود.

کاربرد دیگر لوله‌ی مانیسمان رده 80، استفاده در مبدل‌های حرارتی و خطوط فشار قوی و نیروگاه‌ها است.

لوله بی درز به اسم  لوله مانیسمان در کشور ایران معروف شده و مصارف گوناگونی دارد . در حالتی که فشار کار بالا برود ، بی شک بایستی از لوله هایی بهره گیری کنید که تاب آوری فشار بالا را دارا باشد. بهره گیری از لوله مانیسمان در تولید مخزن ها ، انتقال سیالات و صنایع دیگر کاربردی است. لوله مانیسمان در رده های گوناگونی ساخته شده و در موارد زیادی مورد استفاده قرار دارد ، مثل لوله مانیسمان رده 80 . احتمالا این پرسش برای شما پیش بیاید که لوله مانیسمان رده 80 به چه گونه ای تولید می شود؟ چه حالاتی برای طراحی و تولید لوله مانیسمان رده 80 باید منظور گردد ؟

 

ویژگی های لوله مانیسمان رده 80

لوله مانیسمان رده 80 در مقابل زنگ زدن از مقاومت زیادی دارد . مقاومت زیاد در مقابل زنگ زدن دلیل شده لوله مانیسمان رده 80 در مصارف مکانیکی که فشار کاری بسیار زیادی دارند مورد بهره گیری واقع شود. در تولید لوله مانیسمان یا بی درز از هیچ عنوان جوشی بهره گیری نمی شود ، به همین علت بدون جوش یا بدون درز اسم دارد . همان جور که در قبل گفته شد لوله مانیسمان از شمش های فولادی پدید می آید. رده لوله برای نمایان کردن ضخیمی و یا وزن لوله مورد گفتار است .

 

مراحل ساخت لوله مانیسمان رده 80

لوله مانیمسان رده 80 با نظر به فرآیند تولیدی که دارند طبقه بندی می شوند . لوله بی درز رده 80 به دو روش تولید می شود . در فرآیند اول SKELP که صفحه ای صاف بوده مورد بهره گیری قرار خواهد گرفت. در این فرآیند SKELP بایستی لوله شود و لبه های آن با ظرافت و به طور منظم جوش داده شود و نهایتا در وضعیت ERW قرار خواهد گرفت و گفتنی است بهره گیری از آن در کنار ورق استیل می تواند بسیار مفید فایده باشد.

فرآیند متفاوتی که برای تولید لوله مانیمسان رده 80 مورد بهره گیری قرار می گیرد ، سوراخ کردن قطعات استوانه ای شکل می باشد . همان جور که گفته شد لوله بی درز با استفاده از شمش های فولادی پدید می آید. برای تولید لوله مانیسمان رده 80 شمش های فولادی بایستی به شکل دقیق سوراخ  شوند و طولی که برای آن طراحی شده کاملا سالم و بدون درز تکمیل گردد .



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردين 1402 | نظرات ()