همه چیز درباره لوله جدارچاهی
نوشته شده توسط : navak pendar

ذرات شنی به چند دلیل در اطراف غلاف ها قرار می گیرند که عبارتند از:

الف: به منظور زهکشی بهتر آب در اطراف چاه، به دلیل دارا بودن حفرات بزرگ تر ذرات شنی گراول از خاک رس

ب: با گذر آب از داخل منافذ دانه های گراول، عمل تصفیه آب می تواند انجام شده و از ورود ذرات اضافی به داخل لوله جلوگیری می کند.

ج: پوشش اطراف غلاف، خود می تواند باعث نگهداری و عدم حرکت جانبی غلاف شده و از کمانش لوله در برابر بارهای فششاری محوری، جلوگیری نماید.

به طور کلی شکل ظاهری این غلاف ها می بایست به صورتی باشد که بهترین کارایی را در برابر نیروها و تنش های مخرب، حین نصب و کارکرد از خود نشان دهند که این خود یک نکته بسیار مهم و قابل توجه برای مهندسین طراح لوله های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و آب و فاضلاب می باشد.

 

قیمت لوله جدارچاه

لوله های جدارچاه از نظر جنس ماده تشکیل دهنده، در دو نوع کلی می باشند که عبارتند از:

الف) لوله های جدار چاه فلزی

ب) لوله های جدار چاه PVC (پلی اتیلن)

لوله های جدارچاه فلزی

لوله های فلزی از مدت ها قبل در این نوع صنایع مورد استفاده واقع می شدند و هم اکنون نیز یکی از مهم ترین نوع این لوله ها می باشند که در زیر به نحوه چگونگی تولید آن ها می پردازیم:

لوله جدار چاهی فلزی به دو روش می توانند تولید شوند:

الف: روش اول، نورد و خم کردن ورق فلزی مربوطه به صورتی که درز لوله استوانه ای شکل پس از نورد شدن لوله در امتداد محور آن قرار گرفته و سپس این درز توسط فرایند جوشکاری پرشده و شکل لوله تشکیل می شود.

ب: با پیچاندن ورق فلزی به صورت زاویه ای و تشکیل درزهای مارپیچ بر روی لوله و سپس جوشکاری به صورت مارپیچ این درزها، این نوع لوله ها تشکیل می شوند.

 

لوله های جدارچاه PVC

لوله های PVC امروزه وارد صنعت شده و از مزایای بسیار خوب زیر برخوردار می باشند:

مقاوم در برابر خوردگی

وزن کم و حمل ساده

جابجایی و نصب آسان

غیر سمی بودن آن ها و عدم ایجاد آلودگی در آب

غیر هادی بودن آن ها

کم هزینه بودن آن ها

قابل نصب تا عمق 500 متر

عمر بسیار طولانی

یکی از خصوصیات دیگر این نوع لوله ها، این است که در بعضی از انواع آن ها، پوشش اطراف غلاف به صورت مجموعه و همراه و چسبیده به لوله جدار چاه می باشد که معمولا از جنس فوم و یا مواد دیگر بوده است.

 

لوله های جدار چاه چه نوع فلزی و چه از نوع PVC به وسیله یک سری اتصالات می بایست به یکدیگر متصل شوند که انواع آن ها عبارتست از:

الف: اتصالات پیچی

ب: اتصالات نر و مادگی

در اتصالات پیچی از پیچ و مهره برای اتصال لوله ها به هم استفاده می گردد و اما در نوع دوم، دو لوله ای که می بایست به هم کویل شوند، به صورت فشاری و یا به صورت رزوه ای در هم به صورت نری و مادگی فرو می روند.

 

کاربرد لوله جدار چاهی

روش های متعددی برای انتقال آب آشامیدنی در مناطق مختلف شهری و روستایی وجود دارد که یکی از پرکاربردترین آنها حفر چاه های بسیار عمیق می باشد به واسطه این امر پروژه‌های انتقال آب صورت می‌گیرد اما با توجه به عمق چاه و اهمیت کیفیت آب استخراج شده، رسوبات شن و ماسه ای، لایه های خاک، غبار و غیره از محصولاتی تحت عنوان لوله جدار چاهی برای چنین مواردی کمک گرفته می شود.

انواع لوله مانیسمان: چند رده لوله مانیسمان داریم؟

لوله مانیسمان بر اساس نسبت قطر به ضخامت، به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

لوله مانیسمان رده سبک: این دسته دارای ضخامت کم نسبت به قطر خود هستند و در سایزهای 1 تا 16 اینچی عرضه می‌شوند. ضخامت آن‌ها نیز از 3 تا 7.9 میلی‌متر متفاوت است. لوله گاز مانیسمان نیز در این رده قرار دارد.

لوله مانیسمان رده 40: قطر لوله‌های این رده بین 0.5 تا 16 اینج و ضخامت آن‌ها بین 2.7 تا 12.7 میلی‌متر متغیر است.

لوله مانیسمان رده 80: لوله‌های این رده قطری بین 0.5 تا 16 اینچ و ضخامتی بین 3.7 تا 21.4 دارند.

لوله مانیسمان رده 160: قطر لوله‌های این رده همانند رده‌های 40 و 80 بوده اما ضخامت آن‌ها بین 4.7 تا 40.4 متغیر است.

 

مقایسه مشخصات لوله مانیسمان با سایر لوله‌های صنعتی

لوله مانیسمان، لوله‌های فولادی درزدار و انواع لوله فلزی برای نصب در شرایط ویژه نظیر فشارهای عملیاتی بالا طراحی شده‌اند. البته سایر لوله‌های صنعتی نظیر لوله پلی‌اتیلن و لوله یو پی‌وی‌سی (UPVC) نیز قابلیت نصب در فشار معمولی و فشار بالا را دارند اما در برخی موارد بنا بر صلاحدید مهندسان باید از نوع به خصوصی از لوله و اتصالات در سیستم‌های لوله‌کشی و تأسیسات استفاده شود.

 

انواع لوله مانیسمان

لوله پوش فیت، لوله پلی‌اتیلن و لوله یو پی‌وی‌سی اکثراً برای انتقال آب و فاضلاب در شبکه‌های مختلف مناسب هستند. انواع لوله صنعتی صرف‌نظر از کاربردهای آن‌ها، دارای دیواره بسیار مقاومی هستند و می‌توانند در برابر تغییرات شرایط محیط پایدار بمانند.

 

ساخت لوله مانیسمان در ایران

برای اولین بار در ایران لوله مانیسمان یا بدون درز در دو مرحله خشن کاری و ظریف‌کاری ساخته شد. این لوله‌ها حداکثر تا قطر ۲۴ اینچ تولید می‌شوند و لوله‌های با درز در قطرهای بالا تولید می‌شوند. در موارد خاص توانایی ساخت لوله‌هایی بدون درز تا قطر ۴۲ اینچ نیز گزارش شده است.

کارخانه‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران (اهواز) و لوله دقیق کاوه، انواع لوله مانیسمان سبک و رده 40 را در ایران تولید می‌کنند.

 

چه تست‌هایی روی لوله مانیسمان انجام می‌شود؟

اگر قصد خرید لوله مانیسمان را دارید حتماً از فروشنده نتایج تست‌های زیر را بخواهید. این نتایج می‌تواند کیفیت محصول خریداری شده را تضمین کند. بر روی لوله مانیسمان تست‌های زیر انجام می‌شود:

 

تست لوله مانیسمان

1. تست سختی لوله مانیسمان

در انجام تست سختی باید تمام مشخصات مکانیکی لوله مانیسمان را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که فرایند تولید و برش‌کاری می‌تواند بر مشخصات مکانیکی ماده اولیه که استنلس استیل است تأثیر بگذارد. همچنین در انجام تست سختی عملکرد و کیفیت لوله را نیز فراموش نکنید.

برای انجام تست سختی دستگاه تستر روی سطح لوله قرار داده می‌شود تا میزان تورفتگی و سایز آن را اندازه‌گیری کند. این تست سریع و آسان است اما برای برخی لوله‌ها که دارای ناهمواری‌های سطحی هستند یا رنگ آن‌ها تیره باشد توصیه نمی‌شود.

در حال حاضر سه نوع تست سختی وجود دارد:

1. Luo

2. Cloth

3. Victoria

این تست‌ها با سه دستگاه راکول (Rockwell)، برنیل (Brinell) یا ویکرز (Vickers) صورت می‌گیرند که به ترتیب توانایی اندازه‌گیری مقادیر سختی HRB، HB یا HV را دارند. نیازی به انجام هر سه تست نیست و نتایج تست سختی با یکی از این سه دستگاه کفایت می‌کند. البته خوب است این نکته را بدانید که دستگاه راکول نتایج دقیق‌تری دارد. در نظر داشته باشید که هزینه تست سختی برای لوله‌های مانیسمان ضخیم پایین‌تر خواهد بود.

 

2. تست کشش لوله مانیسمان

برای انجام تست کشش، دستگاهی لوله نمونه را تا حد شکستن می‌کشد. طی این فرایند دستگاه تستر امکان اندازه‌گیری برخی مشخصات فیزیکی ازجمله استحکام کششی، استحکام عملکرد و میزان کشیدگی را خواهد داشت.

 

3. تست فشار لوله مانیسمان

برای انجام این تست دستگاهی مخروطی شکل را داخل نمونه لوله مانیسمان می‌کنند. سپس دستگاه را منبسط کرده و لوله باید 5 ثانیه فشار ناشی از این انبساط را تحمل کند. درنهایت نباید هیچ‌گونه تَرک قابل‌مشاهده‌ای روی سطح لوله‌ها به وجود بیاید.

تست فشار را اغلب از ضعیف‌ترین قسمت لوله می‌گیرند و متوسط فشار قابل‌تحمل برای لوله مانیسمان 2.45 مگا پاسکال است.

 

4. تست خوردگی لوله مانیسمان

یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه لوله‌ها تحمل آن‌ها در برابر خوردگی است. در این آزمایش اسید نیتریک استفاده می‌شود. غلظت اسید نیتریک به‌کاررفته به ترکیب فولاد مورد استفاده در ساخت لوله بستگی دارد.

 

قیمت لوله مانیسمان را چگونه بفهمید؟

قیمت لوله مانیسمان به ابعاد، سایز، کیفیت، برند و کشور تولیدکننده بستگی دارد. کشورهایی مانند چین، هند، ایران و آلمان تولیدکننده این لوله هستند. در چند ماه اخیر قیمت لوله مانیسمان نیز مانند دیگر مقاطع فولادی دچار نوسان بوده است. البته شاید بتوان گفت افزایش قیمت روز لوله مانیسمان کمتر از لوله‌های دیگر بوده است زیرا این محصول به‌طور عمده در چین تولید می‌گردد.





:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: